Japan er ikke helt som de andre
Hvis du nogensinde er mødt op til et bryllup iført Hawaiiskjorte og klipklappere, så kender du den følelse, som mange vestlige forretningsfolk har stået med, når de uden held har forsøgt at trænge ind på det japanske marked.
Den japanske kultur er en kompleks sammensætning af nyt og gammelt, og det kræver en hel del forarbejde at knække nødden – også som markedsanalytiker. I Marketminds har vi netop gennemført en stor markedsundersøgelse i Japan, og her kommer tre hurtige indsigter om det japanske marked.
#1 Respektér retningslinjerne
I Danmark hersker pragmatismen, men i Japan eksisterer en lang række retningslinjer og adfærdsregler, som man er nødt til at overholde. Og det er ikke noget, man kan snakke sig ud af. De japanske normer er uudtalte, og det forventes, at man kender dem – også som udlænding. Alt andet opfattes som mangel på respekt.
#2 Vær tålmodig
I Danmark har vi en meget direkte lad-os-få-det-overstået-tilgang til forretning, men i Japan tager tingene tid. Et forretningsforhold er et personligt forhold, som skal etableres, opbygges og udvikles, før man kan høste afgrøderne. Det er svært at få foden indenfor, men når man først er der, vil man til gengæld få en ekstrem loyalitet at føle.
#3 Forhold dig kritisk
Danskerne er et af de mest kritiske og ærlige folkefærd i verden. I Japan vejer høflighed og respekt derimod tungere, og som markedsanalytikere er det derfor en udfordring at tolke de svar, man får. Man kan ikke uden videre spørge en japaner, om ens produkt er interessant, eller om ens markedsføring virker troværdig, for det vil være respektløs ikke at svare ja til begge spørgsmål. Man kan derfor ikke hvile på hverken de metodiske eller de analytiske laurbær.
Vi kan hjælpe jer med at forstå de japanske forbrugere bedre
Kontakt direktør Mette Obelitz på +45 2963 2386 eller obelitz@marketminds.dk