Det er arbejdstagers marked – Og kampen om de højest kvalificerede ansøgere er knivskarp
Virksomhedernes produkt bliver aldrig bedre end de medarbejdere, der sikrer driften, udvikler nye ideer og skaber resultaterne. Konkurrencen om de bedste, mest kvalificerede og engagerede medarbejdere er intens og vil blive yderligere intensiveret de kommende år. Arbejdsstyrken bliver mindre også selv om pensionsalderen bliver højere. Virksomheder skal derfor blive endnu bedre til at holde på de bedste medarbejdere og sikre, at de rekrutterer de bedste nye kandidater.
Hvad der skaber glæde og stolthed afhænger af hvilken type medarbejdere, du har i din virksomhed og hvilke krav de stiller til karriere, kultur og vilkår. I et arbejdsmarked hvor efterspørgslen på kvalificeret arbejdskraft er større end nogensinde, er det også mere vigtigt end nogensinde, at du som virksomhed har et stærkt employer brand, der formidler et stærkt, attraktivt løfte til potentielle nye medarbejdere og får din arbejdsplads til at skille sig ud fra mængden.
Marketminds hjælper virksomheder med at udvikle stærke employer brands, der bringer virksomheden top of mind and preference hos ansøgere og skaber stolthed hos eksisterende medarbejdere.
Et employer brand er en stærk fortælling om virksomheden som arbejdsplads, der både er attraktiv for og unik i forhold til andre arbejdspladser, der henvender sig til samme type af medarbejdere. Et stærkt employer brand skaber en tydelig rettesnor for al kommunikation og en ramme for prioritering af virksomhedens HR og ledelse.
Novo Nordisk skal ansætte mindst 3000 nye skarpe medarbejdere, for at sikre forskning i verdensklasse
Den manglende kvalificerede viden om Novo Nordisk som arbejdsplads udenfor Danmark, er en udfordring, når man som Novo Nordisk gerne vil tiltrække de absolut klogeste hoveder og mest talentfulde forskere. Ikke nok med at man vil have de bedste, man vil også have at de skal flytte til Danmark. Så hvilke budskaber om Novo Nordisk skal vi fremhæve over for en tysker, som gør at vedkommende bliver interesseret og overvejer Novo Nordisk, som sin kommende arbejdsplads?
Læs mere om Marketminds arbejde med udvikling af Employer branding for Novo Nordisk her…
Hvordan tiltrækker Rigspolitiet flere kvalificerede ansøgere?
Politiets uddannelser og karrieremuligheder skal være mere attraktive for unge, og derved sikre, at politiuddannelserne fortsat tiltrækker de bedst egnede kandidater. Marketminds blev bedt om at kortlægge de barrierer og motiver unge har for at søge politiets basisuddannelse og politikadetuddannelse og herudfra identificere de budskaber og tiltag, der øger unges interesse for og lyst til at få en uddannelse og et arbejde i politiet.
Læs mere om Marketminds arbejde med udvikling af Employer branding for Rigspolitiet her…
Hør mere om employer branding og vores løsninger
Kontakt direktør Mette Obelitz på +45 2963 2386 eller obelitz@marketminds.dk