
Bevægelsen Occupy Wall Street blotlagde med deres mange protester og blokader, hvor stærke følelser dele af befolkningen nærer mod banksektoren i kølvandet på finanskrisen. Også herhjemme har historierne om privatkunder, der tabte deres opsparinger på at følge bankrådgiverens råd, sat følelserne i kog. Og Danske Banks ”New Normal-kampagne” vakte også stor vrede.
Eksempler som disse viser, at danskerne havde – og muligvis stadig har – stærke, negative følelser over for banksektoren. Men er vi virkelig blot de uskyldige ofre, der befinder sig i kløerne på en glubsk og egennyttig banksektor? Eller gør vores adfærd os selv til medskyldige? Og er de stærke følelser berettigede?
Disse spørgsmål vil direktør i Marketminds Mette Obelitz og tidligere partner i Marketminds Suni Poulsen stille skarpt på, når de gæster CEPOS for at holde oplæg om de adfærdsmønstre, danskerne lægger for dagen, når de skal begå sig i banken.
Obelitz og Poulsen tager udgangspunkt i 15 års videnopsamlig om danskernes adfærd som bankkunder. De vil fortælle os om, hvad der kan udledes af dette omfattende datamateriale, og hvordan det er muligt at spore centrale mønstre, som danskerne gentager igen og igen – tilsyneladende uden at blive klogere.
Boliglån, pension og forsikring er for de fleste danskere de væsentligste finansielle beslutninger, de skal tage i deres liv. Så hvordan forvalter den almindelige dansker disse essentielle livsvalg? Hvilket engagement og hvilket rationale lægger forbrugeren selv for dagen, når disse beslutninger skal træffes? Navigerer vi på bankmarkedet ved brug af følelser snarere end rationalitet? Og har vi selv en del af ansvaret for, at der foretages uhensigtsmæssige valg?
Dato: 15. maj 2014
Tid: Kl. 17.00-18.30
Sted: CEPOS’ lokaler, Landgreven 3, 3. sal, 1301 København K
Tilmelding dig her