
»Vi skal aflive den sejlivede myte, at det at gå på arbejde skal være lystbetonet,« slog Mette Frederiksen fast i starten af september.
Skal arbejde virkelig ikke være lystbetonet? – Jo det skal det, hvis du vil have de dygtigste medarbejdere.
Manglende adgang til kvalificeret arbejdskraft er en af de største udfordringer for udvikling og vækst. Det er ikke i sig selv en løsning at lokke med stadigt højere lønninger. Nyere forskning af arbejdstageres prioriteringer og Marketminds egne undersøgelser viser, at der er mange andre faktorer end lønnen, der har betydning, når arbejdstagerne orienterer sig i jobmarkedet.
De virksomheder, der arbejder strategisk med medarbejdertrivsel, glæde og stolthed på arbejdspladsen vil have en klar fordel, når det kommer til at tiltrække den mest kvalificerede arbejdskraft.
Hvad der skaber glæde og stolthed afhænger af hvilken type medarbejdere, du har i din virksomhed og hvilke krav de stiller til karriere, kultur og vilkår.
I et arbejdsmarked hvor efterspørgslen på kvalificeret arbejdskraft er større end nogensinde, er det også mere vigtigt end nogensinde, at du som virksomhed har et stærkt employer brand, der formidler et stærkt, attraktivt løfte til potentielle nye medarbejdere og får din arbejdsplads til at skille sig ud fra mængden.
Derfor vil vi over de næste par måneder dele centrale indsigter i employer branding med jer, og forhåbentlig inspirere jer til at overveje, hvilken fortælling I kan skabe om jeres virksomhed som arbejdsplads.